Változókor kezelése: a szuperélelmiszerek segítenek

Változókor kezelése

A változókor a nők jelentős részének problémát okoz, sokan nehezen vészelik át ezt az időszakot. A hormonszint csökkenések olyan testi-lelki változásokat generálnak, amelyek egyeseket nagyon megviselnek. A klimax környéki tünetek javarésze enyhíthető, és könnyebb a változókor kezelése, ha a szuperélelmiszerek fogyasztása mellett döntünk.

Köztudott, hogy a helyes táplálkozás egy sor egészségügyi problémát orvosolhat. Bár a klimax nem betegség, tünetei rontják az életminőséget. Azonban nem muszáj ezekkel együtt élnünk. A megfelelő étrend segíthet a tünetek csökkentésében és megkönnyíti ezt az átmeneti, de akár évekig is eltartó állapotot. A változókor kezelése sokkal könnyebb, ha kellően válogatjuk meg az ételeinket, nem mellesleg az egészségünkre is jó hatással van.

A női hormonegyensúly megteremtése

Gyakori hőhullám, ingerlékenység, száraz hüvely, húgyúti fertőzések, lassú anyagcsere, csökkent libidó, koncentrációs zavar, szorongás és depresszió, csak néhány a klimax idején jelentkező tünetek közül, amikor a petefészkek működése leáll, majd végleg elmarad a menstruáció. Mindez 45-60 éves kor között játszódik le. A női nemi hormonok csökkent szintje végül a hiánya olyan változásokat idéz elő a szervezetben, amelyek megélése nehézséget okozhat. Noha átmeneti állapot, hosszú ideig kitolódhat, ráadásul a nők körében egyre gyakoribb a korai menopauza.

Annak érdekében, hogy a panaszokat minimálisra csökkentsük a klimax kezelése számos módon lehetséges. A kezelések magukban foglalhatják a hormonterápiát. Az ösztrogénterápia a leghatékonyabb kezelési lehetőség a menopauzás hőhullámok enyhítésére. Segíthet a hüvelyi ösztrogén krém, az alacsony dózisú antidepresszánsok, és javasoltak a csontritkulás megelőzésére vagy kezelésére szolgáló gyógyszerek. A szisztémás ösztrogén – amely tabletta, tapasz, gél, krém vagy spray formájában alkalmazható – továbbra is a leghatékonyabb kezelés a gyakori menopauzás hőhullám és az éjszakai izzadás enyhítésére. Az ösztrogén enyhítheti a klimax hüvelyi tüneteit, a szárazságot, viszketést, égést és a szexuális együttlét során fellépő kellemetlenségeket.

A rendelkezésünkre álló különféle hormonpótló készítmények viszont nemcsak előnyökkel, veszélyekkel is járnak, ezért próbálkozzunk először a természetes gyógymódok kipróbálásával, köztük a növényi hatóanyagok használatával. A hormonterápia olyan betegségek veszélyét növelheti, mint mellrák és a trombózis.  A leggyakoribb természetes kiegészítők a menopauza tüneteinek csökkentésére a fitoösztrogének. Ezekhez hozzájuthatunk természetes táplálékforrásokból, vagy táplálékkiegészítők szedésével, például vörös lóhere kivonat formájában. A fitoösztrogének kémiai szerkezete hasonló az ösztrogénéhez, és utánozzák annak hormonális hatásait. Együnk lenmagot, szójababot, aszalt gyümölcsöket, szezámmagot, fokhagymát, őszibarackot és bogyós gyümölcsöket. Érdemes segítségül hívni néhány superfoodot. Bizonyítékok vannak arra nézve, hogy egyes ételek enyhíthetik a változókori tünetek egy részét, többek között a hőhullámokat, az alvászavart és az alacsony csontsűrűséget.

A szuperélelmiszerek a klimax alatt jelentkező hajhullás, száraz bőr és a csökkent nemi vágy kapcsán is a segítségünkre lehetnek. Magas tápértékkel bírnak, rengeteg jótékony, a bőrre és a hajra nézve fontos vitamint és ásványi anyagot tartalmaznak, és jótékonyan hatnak a női test egészségére. Néhány közülük kedvezően befolyásolja a hangulatot.

A maca gyökér segít szabályozni a hormonszintet

Az energianövelő maca gyökér a 2000-es évek elején kapott figyelmet a peri- vagy posztmenopauzális nők tünetei enyhítése kapcsán. A kutatók úgy gondolják, hogy ez a növény segíthet szabályozni a hormonszintet. Csökkenti a kellemetlen panaszokat, elsősorban az éjszakai izzadást, az erős szívdobogást és a depressziót. Egy menopauza utáni asszonyok körében folytatott kis tanulmány szerint naponta 3,5 gramm maca bevétele 6 hétig enyhítette a pszichológiai tüneteket, a szorongást és a depressziót. A maca növeli a nemi vágyat mindkét nem körében és hozzájárulhat a csontok egészségének védelméhez (a menopauza után nagyobb az osteoporosis kockázata). A maca pozitívan befolyásolja hangulatot, főképp a menopauzás nők esetében, mindezt klinikai vizsgálatok támasztják alá. A perui bennszülöttek hagyományosan használják a gyermekek iskolai teljesítményének javítására. A bio maca gyökér por használata egyszerű, adjuk hozzá többféle fogáshoz, vagy készüljön belőle ízletes maca smoothie.

Egyéb lehetőségek a klimax tünetei ellen

Kendermag

A posztmenopauzális csontritkulás megelőzésében számos szuperétel áll a rendelkezésünkre. Főként azokat ajánlott fogyasztani, amelyek kalcium és K-vitamin tartalma jelentős. Az olajos magvak közül az egyébként jelentős fehérjetartalommal is bíró napraforgó, szezám, tök-, vagy az immunerősítő kendermag kerüljön az étrendünkbe. A felsorolt magvakban található omega-3 zsírsavak gondoskodnak a szív-és érrendszer védelméről, amire nagy szükség van a változókor idején. A csökkent ösztrogéntszint ugyanis negatívan hat az erek falának rugalmasságára és a nő az esélye a szívbetegségek kialakulásának. De térjünk vissza a kendermagra. Noha nem minden nőre érvényes, a legtöbben hízásnak indulnak a klimax folyamán, és a fogyókúra se könnyen megy. A kendermag segít megelőzni a súlygyarapodást, rostjainak köszönhetően teltségérzetet idéz elő, támogatja az anyagcserét és az emésztést. Keverjünk bio kendermaglisztet a müzlinkbe vagy turmixunkba, sűrítsük be vele a főzeléket, vagy tegyük palacsintatésztába. 

Lenmag

Mivel bekövetkezik a természetes szívvédőként is emlegetett ösztrogén mennyiségének csökkenése, a változókorba lépő nők körében megnő a szív- és érrendszeri betegségek előfordulása.  A hormonok csökkenésének következtében fokozott ingerlékenység, alvási nehézség, fáradékonyság jelentkezik, és romlik memória. Szerencsére ezekre a problémákra is léteznek szuperételek. A gyógyhatású  lenmag, illetve lenolaj jelentős mennyiségben tartalmaz alfa-linolénsavat,  amelynek segítségével szervezetünk omega-3 zsírsavakat állít elő. Ezek egyrészt csökkentik a magas vérnyomást, másrészt szabályozzák a szívritmust, valamint a vérzsírszintet. Így járulnak hozzá a trombózis elkerüléséhez. A lenmag bővelkedik lignánokban, amelyek antioxidáns, fitoösztrogén hatással bírnak.

Ashwagandha

Ingerlékenység, alvászavar esetén jót tesz a nyugtató hatású ashwagandha. Szteroid-glikozidjai miatt a növény stresszoldó, enyhíti az alvászavarokat és depresszióellenes. Növelhet továbbá a szív egészségét oly módon, hogy mérsékli a koleszterin- és trigliceridszintet. Az bio ashwagandha port lefekvés előtt fél órával javasolt elfogyasztatni, 2-3 dl folyadékban feloldva.

Rost

Egy több mint 11 000 posztmenopauzális nők bevonásával készült tanulmány megállapította, hogy napi 4,7 gramm teljes kiőrlésű rost bevitele 2000 kalóriára vonatkoztatva 17% -kal csökkentette a korai halálozás kockázatát, szemben a 2000 kalóriánként csak 1,3 gramm teljes kiőrlésű rost elfogyasztásával. A rostot tartalmazó ételek közé tartozik a barna rizs, az árpa, a gluténmentes quinoa, valamint a rozs. A quinoa instant őrleményt játszi könnyedséggel adhatjuk hozzá különféle ételekhez.

Szőlőmag kivonat

Egy másik, 91 középkorú nővel folytatott vizsgálatban azok, akik napi 200 mg szőlőmag kivonatot fogyasztottak kevesebb hőhullámot, jobb alvást és alacsonyabb depressziós arányt tapasztaltak a kontrollcsoporthoz képest.

További jó tanácsok

A változókor idején a nőknek több fehérjét kell enniük. Az irányelvek szerint az 50 év felettieknek naponta 1–1,2 gramm fehérjét szükséges bevinniük testsúly kilogrammonként, vagy étkezésenként 20–25 gramm kiváló minőségű proteint. A magas fehérjetartalmú növények közé tartoznak a diófélék és magvak, a brokkoli, a kendermag, a chiamag, továbbá a quinoa.

A rendszeres testmozgás enyhítheti a klimax olyan tüneteit, mint a rossz alvás, szorongás, levertség és fáradtság. Az aktív élet megvéd a súlygyarapodástól, valamint az ezzel járó különféle betegségek megjelenésétől, segítségével könnyebben áthidalható ez az időszak.

A magas szénhidrát- és cukortartalmú étrend a vércukorszint hirtelen emelkedését, majd csökkenését okozhatja, fáradtságot és ingerlékenységet eredményezve. Egy tanulmány megállapította, hogy a finomított szénhidrátok túlzott bevitele növelheti a depresszió kockázatát a menopauza utáni nőknél. A feldolgozott élelmiszerekben bővelkedő étrend szintén befolyásolhatja a csontok egészségét. Lehetőség szerint mellőzzük ezeket. És ez nemcsak a klimax idejére vonatkozik. A szervezet számára a felsoroltak egyike sincs jó hatással, mindegy milyen életkorban járunk. Az egészséges táplálkozás nem csak a hormonális változások okozta tünetek leküzdésére jó, hanem véd a szív-és érrendszeri betegségek és a magas vérnyomás ellen.

Figyeljünk a szervezetünk jelzéseire, sok esetben tudja, mire van szükségünk, nem véletlenül kívánunk meg bizonyos ételeket. A jól megválogatott ételek kedvezően befolyásolják a menopauza során bekövetkező testi változásokat, és számos, az ösztrogénhiány tüneteit enyhítő tea közül válogathatunk. Az orbáncfű, a fürtös poloskavész (Cimicifuga racemosa), a palásfű, a pásztortáska és a cickafarkfű fogyasztása klimax esetén ajánlott,  de további növényi hatóanyagok is a rendelkezésünkre állnak, és a beszerzésük ma már nem jelent nehézséget. Abban az esetben, ha semmi nem hoz javulást, el kell gondolkodni a hormonpótláson, és kikérni a nőgyógyász véleményét, aki a klimaxos tünetek enyhítése érdekében hormonpótlást rendel el. Ha semmi nem hoz javulást, a klimax tüneteinek enyhítése érdekében el kell gondolkodni a hormonpótláson, és kikérni a nőgyógyász véleményét.

GYIK

Mi a legjobb kezelés a menopauza esetén?

A kezelések magukban foglalhatják a hormonterápiát. Az ösztrogénterápia a leghatékonyabb kezelési lehetőség a menopauzás hőhullámok enyhítésére. Segíthet a hüvelyi ösztrogén krém, az alacsony dózisú antidepresszánsok, és javasoltak a csontritkulás megelőzésére vagy kezelésére szolgáló gyógyszerek.

Mi a legjobb természetes gyógymód a menopauza esetén?

A leggyakoribb természetes kiegészítők a menopauza tüneteinek csökkentésére a fitoösztrogének. Ezekhez hozzájuthatunk természetes táplálékforrásokból, vagy táplálékkiegészítők szedésével, például vörös lóhere kivonat formájában.

Milyen ételek jók a változókor idején?

Az egészséges étrend, amelyben magas a gyümölcsök, zöldségek, teljes kiőrlésű gabonafélék, a jó minőségű fehérjék és tejtermékek aránya, csökkenthetik a menopauza tüneteit. A fitoösztrogének és az egészséges zsírok, például a halakból származó omega-3 zsírsavak szintén segíthetnek.

Melyik a legmegfelelőbb természetes hormonpótlás a változókor alatt?

A szisztémás ösztrogén – amely tabletta, tapasz, gél, krém vagy spray formájában alkalmazható továbbra is a leghatékonyabb kezelés a zavaró menopauzás hőhullámok hullámok és az éjszakai izzadás enyhítésére. Az ösztrogén enyhítheti a változókor hüvelyi tüneteit, például a szárazságot, viszketést, égést és a közösülés során fellépő kellemetlenségeket.

Milyen ételekben van sok ösztrogén?

A fitoösztrogének kémiai szerkezete hasonló az ösztrogénhez, és utánozzák annak hormonális hatásait. Együnk lenmagot, szójababot, aszalt gyümölcsöket, szezámmagot, fokhagymát, őszibarackot és bogyós gyümölcsöket.

Források:

https://www.healthline.com/nutrition/maca-root-for-curves#bottom-line

https://www.healthline.com/nutrition/benefits-of-maca-root#section6

https://www.healthline.com/nutrition/menopause-diet

http://www.fokuszbanaklimax.hu/hir/227/klimax-tunetei-es-kezelese