Szuperélelmiszerek és fogyókúra – Hogyan támogatják a diétát?

Szuperélelmiszerek

A hatékony fogyókúra ábránd, vagy nagyon is valóság? Mi az utóbbiban hiszünk, mert tudjuk, hogy a szuperélelmiszerek segítségével gyorsan és tartósan megszabadulhatunk a felszaladt kilóktól. És, ami a legjobb, a szuperélelmiszer diéta egyáltalán nem megterhelő, játszi könnyedséggel kivitelezhető

Egy apró zsírpárna magunkon itt, egy másik ott, nem tűnik komolynak. Talán, titokban még tetszik is egy kicsit. Aztán egyszer csak azt vesszük észre, hogy utolért az elhízás. Na, ez már egyáltalán nem örömteli.
Ilyenkor a legtöbben elkezdenek kapkodni, mindent kipróbálnak, ajánlatból pedig bőven akad: bárhova nézünk, szinte minden a fogyókúrákról szól. Vagyis, majdnem minden. Itt vannak ugyanis a szuperélelmiszerek, amiket valahogy mégsem szoktunk összekapcsolni a fogyókúrával. Ezt rosszul tesszük, ezek a nagyszerű ételek és italok ugyanis sok más jótékony hatásuk mellet bizony a testsúlyproblémáinkat is megoldhatják.

Szuperélelmiszerek: szuper, ami bennük van

A szuperélelmiszer becses és értékes nevet ki kell érdemelni, amire nem sok táplálék képes. Hogy, mi kell ehhez? Közös nevezőjük, hogy kiemelkedő koncentrációban, tartalmazzák a szervezetünk számára létfontosságú anyagokat. További feltétel, hogy ezek az anyagok könnyen hasznosuló formában legyenek jelen, valamint minél több fajta legyen belőlük – azaz a (táp)anyagok változatossága is fontos. Illetve a Medicalnewstoday meghatározása szerint még két dolog: az egyik az alacsony kalóriatartalom, a másik az antioxidánsok magas mennyisége.
Ha tehát mindez megvan, akkor beszélhetünk szuperélelmiszerről. Ezek többnyire növények, de halak és tejtermékek is megtalálhatók közöttük.

Mi azok a szuper összetevők?

Nincs szerencsénk, első ránézésre nem lehet felismerni a szuperélelmiszereket. Ebben az esetben sem a külcsín, hanem a belbecs a fontos!
Ahogyan már szó volt róla, a szuperélelmiszerek az átlagosnál lényegesen nagyobb mennyiségben tartalmaznak jótékony összetevőket. Hogy, melyek ezek? Ide tartoznak a vitaminok, az aminosavak, az antioxidánsok, az ásványi anyagok, az enzimek vagy a rostok. A lényeg, hogy ezek az anyagok nemcsak elengedhetetlenek szervezetünk optimális működéséhez, hanem az egészségmegőrzésben és a betegségek kezelésében, a tünetek megszüntetésében is ugyanilyen hatékonyak.

Szuperélelmiszerek, szuper tulajdonságok

A szuperélelmiszerek sajátja, hogy jótékony hatásaik erősebbek, mint amit a bennük lévő összetevők indokolnának. Ez annyit jelent, hogy ezek a (táp)anyagok olyan szerencsés elegyet képeznek, ami jelentős hatékonyságnövekedést eredményez.
Ebből adódik a szuperélelmiszerek kimagasló egészségvédő hatása. És még valamiből, amit nem győzhetünk hangsúlyozni: gyakorlatilag nincs olyan szuperélelmiszer, ami ne lenne antioxidánsokban gazdag. Olyan tulajdonság ez, amit mindig tartsunk szem előtt, ha szuperélelmiszerekben gondolkodunk.


Mire is jók az antioxidánsok? A legfontosabb, hogy gátat szabnak a szabad gyökök „garázdálkodásának”. A szabad gyökök természetes alkotórészei testünknek, szükség van rájuk, azonban, ha túl sok van belőlük, komoly problémákat okoznak: növelik ugyanis a gyulladások, a szív- és érbetegségek és a daganatok kialakulásának kockázatát, valamint károsítják a DNS-t. Utóbbi az oka annak, hogy a szabad gyökök gyorsítják az öregedést, amit a bőrünkön veszünk először észre.
Ezért, ha szuperélelmiszer diétát tartunk, a bőrünk, hajunk, körmeink ezt rögtön meghálálják. Ég veletek körömreszelő, és drága testápoló krémek!
Elcsépelt közhelynek tűnhet, de igaz: a szépség belülről fakad, és ennek nemcsak a jó természetünk lehet a megvalósíthatója, hanem az is, amit eszünk, azaz a szuperélelmiszerek rendszeres bevitele. Azt már tudjuk, hogy a szuperélelmiszerek segítségével megfiatalíthatjuk a külsőnket.
„Az vagy, amit megeszel” – írta Ludwig Andreas Feuerbach német filozófus. Ha szuper emberek nem is leszünk a szuperélelmiszerektől, az biztos, hogy az immunrendszerünk sokkal jobban fog működni.
Ellenállóbbak leszünk a szezonális fertőzésekkel szemben, mint például az influenza, a nátha, a megfázás, de a különféle allergiák kialakulását is akadályozhatják. És ez még messze nem minden. Mert, bár a szuperélelmiszerek nem gyógyszerek, hogyan is lennének azok, ennek ellenére súlyos betegségek ellen is segítségünkre lehetnek.
És ez nem felelőtlen kijelentés. Ha az immunrendszerünk optimálisan teljesít, sokkal kisebb eséllyel alakulnak ki például rosszindulatú daganatok a testünkben. A szuperélelmiszerekkel egy lépéssel közelebb kerülhetünk a rák megelőzéséhez, ahogyan a kezelés hatékonyságát is javíthatjuk velük.
Ne feledjük, hogy a szuperélelmiszerek gyulladáscsökkentő hatással is rendelkeznek, ezért közreműködésükkel könnyedén megszabadulhatunk például a krónikus húgyúti, vagy emésztőrendszeri fertőzésektől.
Még egy területről érdemes szót ejteni, ez pedig a tápanyagok kiegyensúlyozott biztosítása. Ehhez nincs jobb választás, mint a szuperélelmiszerek fogyasztása. Minden megvan bennük, amire szükségünk van!

Fogyókúrára is jók?

Amikor a szuperélelmiszerekről hallunk, elsőre általában nem a fogyókúra jut eszünkbe. Pedig ez is egy olyan terület, ahol számíthatunk a segítségükre. Hogy, miért? Ennek több oka van.
A szuperélelmiszerek fogyasztásával a megfelelő mennyiségben jutunk a számunkra szükséges tápanyagokhoz, és más egészségvédő összetevőkhöz. Ez azt is jelenti, hogy az emésztésünk kiegyensúlyozott lesz, hiszen nem jutnak a szervezetünkbe olyan anyagok, amelyek akadályoznák az anyagcsere-folyamatokat. Ha pedig a felszívódás megfelelő, nem alakulnak ki hiányállapotok, testünk nem kezd el zsírokat elraktározni, így a hízástól sem kell tartanunk. Túlsúly esetén a helyreálló emésztés egyik következménye a fogyás, és különösen a lerakódott zsírok elégetése.
A másik érv a szuperélelmiszerek mellet, hogy méregtelenítőnek sem utolsók. Hozzájárulnak a lerakódott toxinok, illetve salakanyagok eltávolításához, ami a fogyókúra szempontjából azért lényeges, mert ezzel jelentősen javul a tápanyagok hasznosulása.
Azt azonban ne feledjük, hogy, ha szuperélelmiszereket illesztünk be a mindennapi étrendünkbe, a hatás nem lesz azonnali. Ahogy mondani szokás, a jó munkához idő kell, ezért a szuperélelmiszerek bevitelén alapuló fogyókúra vagy diéta eredményei sem lesznek azonnaliak. Viszont annál tartósabbak.
Van ugyanakkor egy azonnali, ám egyszeri súlycsökkentő hatásuk is: az eltávolított salakanyagok adott esetben akár több kilót jelenthetnek, emellett a szintén kihajtott, pangó folyadékok mennyisége sem elhanyagolható.

A méregtelenítés otthon azért is fontos, mert a leterhelt kiválasztó szervek nem képesek megbirkózni a szervezetet ellepő toxinokkal, és a salakanyagokat sem tudják maradéktalanul kiüríteni, ezáltal a bevitt tápanyagok nem tudnak helyesen, maradéktalanul felszívódni. Testünk vitamin- és ásványianyag-hiányban szenved, ezért vagyunk folyton éhesek. És mi csak falunk, és falunk, nem lakunk jól, miközben a régi ruháink egyre nehezebben jönnek ránk…

Mint jeleztük, a tartós változáshoz idő kell, ezért melegen ajánlott – egészségünk, nem csak vonalaink érdekében –, minél előbb belekezdeni egy alapos, szuperélelmiszerek támogatta fogyókúrába, diétába. Ha álmunk, vágyunk az egészséges, és jo-jo effektus nélkül fogyás, a legjobb, ha napi étkezésünk részévé tesszük a szuperélelmiszereket, és lehetőség szerint mást csak nagyon kis mennyiségben fogyasztunk

Mikor jött el a fogyókúra ideje?

Általában azt javasolják a szakemberek, hogy lehetőség szerint a fogyókúra időpontját ne halasszuk el közvetlenül a vakáció előtti hetekre, hiszen számos diéta, főként, ha drasztikusak, túlzottan megterhelhetik a szervezetünket.
És a fogyókúra elkezdéséhez ne csak a mérleg nyelvét nézzük: a bátrabbak halásszák elő fürdőruhájukat a szekrény mélyéről, és szemléljék meg magukat benne alaposan a tükörben. Ugye, nem mindig tetszik, amivel szembesülünk? Bizony, eljött az ideje, hogy alaposan változtassunk a téli álomhoz hasonlító lusta életmódunkon, a felesleges kalóriahalmozásokon, és főleg táplálkozási szokásainkon. A szuperélelmiszerek sokat segíthetnek céljaink elérésében, legyen szó fogyókúráról, vagy a belső szerveinket óvó diétákról.

És akkor egy konkrét számítási módszer

Előfordulhat, hogy azért nem kezdünk fogyókúrába, mert úgy érezzük, hogy nincs rá szükségünk. Hogy ne érjen később kellemetlen meglepetés, ezért érdemes néha ellenőrizni a BMI-nket. Mi ez? A BMI nem más mint a testtömegindex, ami a testsúly és a magasság négyzetének hányadosa. Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) azt mondja, hogy a 18,50-24.9 közötti BMI a normális. Ha ennél nagyobb az érték, egészen 29,9-ig túlsúlyról, 30,00 felett kövérségről beszélhetünk – figyelmeztet a BMI fontosságára a WHO.
A még pontosabb meghatározáshoz a has-, a csípő- és a derékkörfogatot tegyük a BMI mellé. Elhízásra utal, ha a haskörfogat nőknél 88, a férfiaknál 102 cm feletti, a derékkörfogat és a csípőkörfogat hányadosa nagyobb, mint 0,85, illetve 0,9.

Szuperélelmiszerek: toplista a teljesség igénye nélkül

Bár a természet bőségesen ellát minket mindazzal, ami segít minket egészségesen, és fiatalon tartani, a szuperélelmiszerek száma azért korántsem végtelen. Lássuk most azokat, amiket a szuperélelmiszerek listája a legjobbnak tart.

Goji bogyó. Valódi tápanyagbomba, bővelkedik vitaminokban, ásványi anyagokban és antioxidáns karotinokban, C-vitaminban, cinkben, szelénben. Mint ahogyan a szuperélelmiszerek jellemzője, kiváló antioxidáns hatású, csökkenti a gyulladásokat. Elősegíti a hatékony emésztési folyamatokat, segít megszabadulni a kellemetlen puffadástól, enyhíti a rossz emésztéssel járó kellemetlen alhasi görcsöket. Kiváló fogyókúrás gyümölcs.

Quinoa. Formája miatt, sokan összetévesztik a gabonafélékkel, a quinoa azonban valójában álgabona. Nem tartalmaz glutént, ami a mostani, allergiával telített világban, különdíjat érdemel. A quinoa az egyik olyan ritka növény, amely a szervezetünk számára elengedhetetlen, mind a kilenc esszenciális aminosavat tartalmazza. Ezeket a szervezetünk nem képes előállítani.
A,- E-, és C-vitaminok, kalcium, kálium, vas és cink is bőségesen megtalálható benne. Egy fontos megjegyzés: nem mindegy, hogyan készítjük el. Forró vízben főzve 100g quinoa 120 kalória, ha pörköljük, ez 350 kalóriára emelkedik. Omega-3 zsírsavai támogatják a szív-, és érrendszer megfelelő működését, csökkentik az LDL (rossz) koleszterin szintjét. Ha IBS-ben szenvedünk, kombinálhatjuk pár friss, tépkedett zsálya-, vagy rozmaringlevéllel, pár csepp extraszűz olívaolajjal. Kapható quinoa tej is (vagy porított változata, amiből elkészíthetjük). Remek, energiával teli reggeli frissítőt készíthetünk belőle, turmixolhatunk bele kedvenc, friss gyümölcsinkből: hosszú távon felpörget, felesleges zsírpárnák lerakódása nélkül! Ízesítésként használhatunk egy pár csipet fahéjat, kurkumát és mézet. Garantáltan nem leszünk éhesek utána.
100 g főtt quinoa 12 g fehérjét és 3 g növényi rostot tartalmaz. Utóbbi komoly mennyiség, és azért lényeges, mert nemcsak az anyagcserét helyreállító méregtelenítéshez, hanem a bélflóra jótékony baktériumainak táplálásához is hozzájárul. Ezek a baktériumok pedig többek között emésztőenzimeket termelnek, ha jól működnek, a fogyókúra is sikeresebb lesz. Ráadásul, nemcsak ezzel támogatja a diéta sikerét.

Az egészségügyi szakoldal, a Healthline is a quinoa magas rosttartalmára hivatkozik, amikor fogyókúrás hatásait elemzi. Egy egereken végzett kísérletből kiderült, hogy a quinoa-ban lévő 20-hidroxi-dizonnal táplált állatoknál felgyorsult a kalóriaégetés, valamint kevesebb zsír raktározódott el a szervezetükben – írja a livestrong.com.
Ha helyesen készítjük, azaz nem pörköljük, hanem főzzük, a quiona a szuperélelmiszerek közül a fogyókúra egyik legjobb szövetségese. Energiával, vitaminokkal lát el, elősegíti a helyes emésztést, és ürítést, szabályozza a bélperisztaltikát. Mivel telítettség érzést okoz, biztosan nem fogjuk utána túlenni magunkat, amivel pillanatok alatt tönkretennénk a fogyókúrát. Együk reggel éhgyomorra, vagy pár kanállal tízórai, uzsonna helyett.

Chiamag. A méregtelenítést végzők és a fogyókúrázók egyik kedvence a chiamag. Vajon tudják, hogy egy igazi szuperélelmiszerrel van dolguk? Ha eredetileg nem is voltak vele tisztában, akik kipróbálják, rögtön érzik, hogy itt valami történik! Megváltozik az ember hangulata, jobban érzi magát a chiamagnak hála. Ez történik, minden szuperélelmiszer fogyasztásával, de, valahogy a chiamaggal ezt fokozottan tapasztaljuk.
A-, E-, C- és B-vitaminokban, rézben, jódban, foszforban, cinkben, káliumban, aminosavakban és omega-3 zsírsavakban rendkívül gazdag. Háromszor annyi vas van benne, mint a spenótban, kalciumtartalma ötszöröse a tehéntejnek (ezért is jó csontritkulás ellen), valamint 20 százaléka fehérje, ami kimagasló érték. Jó hatást gyakorol a koleszterin- és a vércukorszintre, védi az ereket, támogatja az emésztést.

 Jótékony összetevői közül kiemelkednek a rostok, amelyeknek sok más mellett fogyókúrás hatását is köszönheti. Vízzel érintkezve súlyának kilencszeresére „hízik”, zselés anyag lesz belőle, ami a bélrendszeren áthaladva magába szívja a mérgeket – ezáltal is javítja a feszívódást –, valamint gyorsan teltségérzetet okoz, ezért lényegesen kevesebbet fogunk enni. Ez pedig, nem kell mondani, hogy mennyire fontos a fogyókúra sikere szempontjából. Különlegessége, hogy a vízben oldódón kívül oldhatatlan rostokat is tartalmaz, ezek szintén közreműködnek a túlsúly megszüntetésében azzal, hogy ledörzsölik a bélfalról a tápanyagok hasznosulását akadályozó, letapadt salakanyagot. És azt talán már említeni sem kell, hogy bélflóra helyreállításával, amiben szintén számíthatunk a chiamagra, az emésztőenzimek termelődése is jelentősen javul. Ez újabb lépes az áhított testsúly eléréséhez.
Még annyit érdemes hozzátenni, hogy a chiamag gyakorlatilag íztelen, nagyszerű alapanyaga a pudingoknak, turmixoknak. A lényeg, hogy csak más szuperélelmiszerekkel keverjük össze, például gyümölcsökkel nagyszerű édességek készíthetőek vele. Ha fogyókúra vagy méregtelenítés érdekében fogyasztjuk, ezt reggeli és vacsora előtt tegyük. Időre azonban szüksége van: ha 12 héten át, napi 35 gramm chiamagot fogyasztunk, mér érezhető lesz a fogyás és a derékbőség csökkenés – derült ki egy brazil kísérletből, amit a Nutricion hospitalaria közölt.

Fokhagyma. Szintén egy nagy klasszikussal állunk szemben, hiszen évszázadok óta az egyik leggyakrabban alkalmazott gyógynövény. Allicinin tartalma révén egyedülálló fertőtlenítő hatásokkal rendelkezik, úgy külsőleg, mint belsőleg. Ne feledjük, hogy nemcsak a vámpíroktól (és érzékeny orrú barátainktól, ismerőseinktől) óv meg, hanem a korai sejtelöregedéstől, és a tumorokért felelőssé tehető szabad gyököktől is. Az LDL (rossz) koleszterin egyik legjobb „oldószere”: eltávolítja az érfalakról a lerakódott plakkokat, ezáltal elejét veszi a szív-, és érrendszeri megbetegedéseknek. Ha szeretnénk semlegesíteni az illatát, csomagoljuk enyhén benedvesített ostyába, vagy rágcsáljunk utána el pár kávészemet, petrezselyemszárat/levelet.

Algák. Ez a téma külön fejezetet érdemel, hiszen számos alga tartozik a szuperélelmiszerek kategóriájába. Közös tulajdonságuk, hogy szinte minden olyan tápanyagot tartalmaznak, amire szervezetünk egészségének megőrzése érdekében szükségünk van. A megszokott, hétköznapi étkezésünktől kissé távol állnak, ijesztőnek is tűnhetnek, de aggodalomra semmi ok: ízük szinte semleges, jótékony hatásaik viszont elképesztőek! A spirulina alga magas klorofiltartalma szinte felvillanyozza a szervezetünket, méghozzá úgy, hogy elősegíti a vér oxigén ellátását. Az oxigén nélkül nincs élet, és a jól „kiszellőztetett” sejtek könnyebben szaporodnak, az immunrendszer hatékonyabban küzd meg a testbe került kórokozókkal szemben. A chlorella alga csökkenti a gyulladások okozta kellemetlen tüneteteket, az allergiákat, gyulladásokat. Szinte szétrobban a C-vitaminoktól, de akad benne bőven A-, és B-vitamin is. Szintén magas klorofiltartalommal rendelkezik, ami valódi felfrissülés szervezetünk számára.

Bármelyik szuperélelmiszert választjuk, biztosak lehetünk abban, hogy jó döntést hoztunk. Ne feledjük azonban, hogy a fogyókúra önmagában ezektől a nagyszerű ételektől nem lesz sikeres. Ehhez életmódváltásra is szükség van, rendszeres napi mozgásra, és a hizlaló ételek elhagyására.

Források:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/303079.php

http://www.euro.who.int/en/health-topics/disease-prevention/nutrition/a-healthy-lifestyle/body-mass-index-bmi

https://www.livestrong.com/article/324162-quinoa-and-weight-loss/

https://www.healthline.com/nutrition/11-proven-benefits-of-quinoa#section12

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25726210