Mi a lenmag hatása? Ezt te sem gondoltad volna!

A lenmag egészségvédő hatásai kiemelkedők

Van a konyhádban lenmag? Ha a kérdésre nemmel válaszoltál, ideje megismerned ennek a szuperélelmiszernek az egészségvédő hatásait, és megtudnod, miért tették az ókorban kötelezővé a fogyasztását.

Számos lenyűgöző egészségügyi előnye van annak, ha lenmag az étrended részévé válik. Miért fosztanád meg magad ezektől?

Mi van benne?

A lenmagot sokan valamiféle díszítőelemként tartják számon, amivel a kenyerek és pogácsák teteje dekorálható, pedig egy magas tápértékű, rendkívül egészséges élelmiszerről van szó, ami a te étrendedből sem hiányozhat. Növényi eredetű fehérjék gazdag tárháza, ezért alternatív proteinforrás lehet számodra, ha nem eszel húst. Seregnyi jótékony összetevővel bír, olcsón beszerezhető, és a szépségápolás terén is hasznát veheted. De mitől olyan nagyszerű ez az apró magvacska?

Először is kiemelkedően gazdag cinkben, foszforban, kalciumban, káliumban, kénben, magnéziumban, mangánban, nátriumban, vasban és rézben, de olyan aminosavakat is magáénak tudhat, mint az aszparaginsav, arginin, glutaminsav, glicin, hisztidin és a hangulatjavító triptofán. Vitaminjai közül érdemes kiemelni a C-, B1, B2-, B3-, B5-, B6-, D-és E-vitamint, de az omega-3 zsírsavaknak is elősrangú forrása. Jelentős mennyiségben tartalmaz antioxidáns lignánokat, emésztésserkentő rostokat, így az ókorban Nagy Károly okkal hozott törvényt a növény termesztéséről, és írta elő híveinek, hogy rendszeres fogyasszák.

A lenmag oldható és oldhatatlan diétás rostokban egyaránt gazdag. Egy evőkanálnyi mennyiség 3 gramm rostot tartalmaz, ami a napi ajánlott mennyiség 8-12% -a. A rostok fellazítják a székletet, javítják a bélmozgást, szabályozzák a vércukorszintet, és csökkentik koleszterinszintet, emellett a fogyásban is segítenek, mivel teltségérzetet okoznak. A magocska rostjai alaposan megtisztítják a vastagbelet, eltávolítják a lerakódott mérgeket és salakanyagot, kúraszerűen alkalmazva hozzájárulnak a székrekedés és az IBS-es panaszok megszüntetéséhez, valamint a bélflóra egyensúlyának helyreállításához.

Lenmag hatásai

Gyógyhatásai közül talán az egyik legfontosabb a szívvédő tulajdonsága, de a lenmag még számos módon gondoskodik az egészségedről. Ez a barna, fekete vagy aranyszínű magvacska bővelkedik omega-3 zsírsavakban, amiket a szervezetünk nem képes előállítani. Ezek egyike az alfa-linolénsav (ALA). Állatkísérletek kimutatták, hogy az ALA megakadályozta a koleszterin lerakódását a szív véredényeiben, csökkentette az artériák gyulladását és csökkentette a tumor növekedését. Egy Costa Rica-i tanulmány, amelyben 3638 embert vett részt, arról számolt be, hogy azoknál, akik több ALA-t fogyasztottak, alacsonyabb a szívroham és a stroke kockázata.
A magok bőven tartalmaznak lignánokat. A lignánok olyan növényi vegyületek, amelyek antioxidáns és fitoösztrogén hatással rendelkeznek, ennek köszönhetően rákellenes tulajdonsággal bírnak. Megfigyelési tanulmányok azt mutatják, hogy a lenmagot fogyasztók körében alacsonyabb az emlőrák rizikója, különösen a változókort elért nők esetében. Ezen kívül a len magja enyhíti a menopauza tüneteit, mérsékli a csontritkulás miatt kialakuló panaszokat. Ha a terhes nő eszi, támogatja a magzat agyi fejlődését. Ugyanakkor a férfiak is élvezhetik a jótékony hatásait. Egy 15 férfit magában foglaló kisebb vizsgálatból az derült ki, hogy napi 30 gramm lenmag, alacsony zsírtartalmú étrend mellett csökkentette a prosztatarák tumormarkerének számát.

Egy kanadai tanulmányban a len magjának természetes vérnyomáscsökkentő képességére összpontosítottak. Hat hónapon át, napi 30 gramm bevitele mérsékelte a szisztolés- és a diasztolés vérnyomást.

Aki az étkezések között hajlamos a nassolásra, annak érdemes őrölt lenrostot kevernie az italához. Kimutatták, hogy 2,5 gramm csökkenti az éhségérzetet és az étvágyat.
Gyulladt, pattanásos bőr esetén eredményesen alkalmazható a lenmagolaj, amivel a napégés, a pikkelysömör és az ekcéma tünetei is kezelhető, valamint antioxidáns hatása révén, hozzájárul a ráncok megelőzéséhez és elhalványításához. Az olaj a hajnövekedést is fokozza, használatával sokat tehetünk körmeink egészsége érdekében.

Lenmag fogyasztása

Sokoldalú élelmiszer-összetevőként a lenmag vagy a lenmagolaj könnyen beépíthető az étrendedbe. Viszont a magokat alaposan meg kell rágni, ellenkező esetben rendkívül ellenálló héja miatt, a szervezet csak nehezen képes megemészteni. A könnyebb fogyasztás érdekében a legjobb, ha felhasználás előtt frissen ledarálod, ha viszont nagyobb adag őrleményt készítesz, semmiképp ne tárold sokáig, hiszen jótékony összetevőinek jelentős része hő- és fényérzékeny.
Megőrölve hozzáadhatod vízhez, növényi tejhez, salátaöntethez, rászórhatod a reggeli zabkásádra, belekeverheted a kedvenc joghurtodba, használhatod süteményekhez, muffinokhoz, palacsintákhoz, besűrítheted vele a smoothie-t, vízzel elegyítve használhatod tojáshelyettesítőként, de hozzákeverheted húspogácsákhoz is.

Főként a fogyókúrázók körében népszerű a lenmag tea. A 3 evőkanál lenmag, és 1 liter forró víz segítségével elkészített tea állaga zselészerű. Megtisztítja a beleket, megszünteti a székrekedést, nyugtatja a gyulladt torkot, segít regenerálni a beteg húgyhólyagot, borogathatók vele pattanások és fekélyek.

Források:

https://www.healthline.com/nutrition/benefits-of-flaxseeds

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18606916

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24869971

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15134976

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25163498

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25163498

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24126178

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22245724