Hernyógomba energizálásra és sok másra | Mire használhatjuk a csodagombát?

Kínai hernyógomba

Szuperélelmiszer, ami energizál és hatékonyan védi az egészséget? Pontosan ilyen a kínai hernyógomba – Cordecyp sinensis –, amely szinte pillanatok alatt képes felturbózni a szervezetünket, és feltölteni energiával. És ez nem minden! A hernyógomba ráadásul tele van egészségvédő hatóanyagokkal.

Sportolóknak, betegségből lábadózóknak, nehéz fizikai munkát végzőknek, diákoknak, vagy időseknek valódi áldás lehet a hernyógomba – írja a Vitalitás Magazin. Hogy, miért? Ez a különleges gyógygomba valódi energiabomba. De nemcsak ezért érdemes étrendünk részévé tenni, hiszen különleges összetételének köszönhetően számos betegség megelőzésében és kezelésében lehet segítségünkre. Egészségmegőrző és gyógyhatásai szerteágazóak, és igen hatékonyak.

Mi köze a hernyókhoz?

Nevét táplálkozási „szokásainak” és alakjának köszönheti. Eredetileg Tibetben, és Dél-Kínában őshonos, 5000 méteres magasságban terem. Furcsa módon szaporodik, ugyanis ehhez egy lepke lárváit használja. Télen a hernyógomba felfalja a föld alatt élő lárvákat, majd ezek fején keresztül, termőtestei tavasszal kibújnak a föld alól. Ez persze nem hangzik igazán vonzónak, de ennek a szuperélelmiszernek még ez a kevéssé gusztusos szokása is megbocsájtható. Főként azért, mert ma már a hernyógomba könnyen hozzáférhető, mivel lárvák nélkül termesztik. Egyébként jótékony tulajdonságait Kínában először időszámításunk előtt 1700 körül jegyezték fel, akkoriban annyira értékes volt, hogy csak a császár asztalára kerülhetett.

Miért szuperélelmiszer?

Ez a gomba azért érdemelte ki a megbecsült szuperélelmiszer elnevezést, mert nagy mennyiségben, változatos összetételben tartalmaz az emberi szervezet számára nélkülözhetetlen hatóanyagokat. Ami még fontos, hogy ezek az összetevők könnyen felszívódnak, és hasznosulnak. Igen kevés kalóriát tartalmaz, ezért nem kell attól tartanunk, hogy meghízunk miatta. A hernyógomba tartalmazza az összes esszenciális aminosavat, ami azért kiemelkedően fontos, mert ezeket a szervezet önmaga nem képes előállítani, ám hiányukat igencsak megsínyli. Találhatunk benne antioxidáns poliszacharidokat, ilyenek például a béta-glükánok vagy a cordycepin. Legtöbb egészségvédő hatása a rákot, érrendszeri betegségeket, gyulladásokat okozó szabad gyököket semlegesítő, és az immunrendszert erősítő antioxidánsoknak köszönhető.

Olyan fontos ásványi anyagokat is tartalmaz, mint a cink, a kálium, a króm, a magnézium, a mangán, a réz, a szelén, a titán és a vandánium. A vitaminok közül E-, B1-, B2-, B12- és K-vitaminban bővelkedik. Mivel gazdag fehérjékben, nagyszerű helyettesítője a húsnak. Vegetáriánusok, vegánok számára szinte kötelező!

A hernyógomba jótékony hatásai

Még mielőtt rátérnénk arra, hogy miért kiváló energizáló a hernyógomba, érdemes megismerni egészségvédő tulajdonságait,

Alkalmazása igen gyakori úgy a gyógyszeriparban, mint az étrend-kiegészítők gyártásában. Fontos összetevője a béta-glükán, ennek a hosszúláncú poliszacharid rostnak a belsejében oxigén raktározódik el. Amikor a szervezetbe kerül, az oxigén felszabadul, és a véráramba jut, ahol sejtszinten felszívódik. Ez, főként a hernyógomba antioxidánsaival kombinálva, gyorsan felfrissíti a szervezetet, hosszabb távon szinte megfiatalít.
És ne feledjük, hogy a tumoros sejtek képtelenek életben maradni és szaporodni oxigéngazdag környezetben, ezért a hernyógomba remek rákmegelőző és rákkezelő hatású. Kiegészítő kezelésként sikerrel alkalmazhatjuk számos daganattípus esetében.
Daganatellenes hatását erősíti, hogy fogyasztása serkenti a T-sejtek (natural killer) szaporodását, növeli hatékonyságukat. Főként a mell-, a prosztata, a tüdő-, a vastagbél- és a végbél tumorokkal szemben lehet eredményes, de a melanóma esetén is segítségünkre lehet.

A hernyógomba jelentősen csökkenthetjük a légúti megbetegedések és az asztma tüneteit, rendszeres bevitele hatékony ellenszere lehet a krónikus tüdőbetegségeknek is.

Szabályozza a szívritmus zavarokat, ezáltal megóvhat a kellemetlen, esetlegesen fellépő – akár pánikbetegség miatti – heves szívdobogástól, és akár az infarktustól. Ráadásul, a hernyógomba csökkenti a vér triglicerid- és LDL (rossz) koleszterinszintjét, miközben emeli a HDL (jó) koleszterinét. Támogatja a májfunkciókat, májzsugor vagy májgyulladás alatt/után, megemelt fogyasztása csodákat tehet. Mivel a máj az a kiválasztó szervünk, ahol legnagyobb mennyiségben halmozódnak fel a szervezetbe került toxinok, nagyon fontos, hogy megfelelően működjön, és folyamatosan “tisztán” legyen tartva. A hernyógomba ebben is hasznunkra lehet, hiszen javítja a méregtelenítés hatékonyságát, fokozza a természetes tisztulási folyamatokat. Sőt, antioxidáns és vérfrissítő hatása miatt, a vesék, a húgyutak és az ízületek egészségéhez is hozzájárul. Vízhajtóként segít megszabadulni a szervezetben felgyülemlett, pangó folyadékoktól, ezáltal a puffadtság érzéstől.

Ahogyan már említettük, ez a gyógygomba lassítja a degeneratív betegségek kialakulását. Kutatások szerint, mindennapi bevitele, már harminc nap alatt mérsékli a szenilitással járó memóriaproblémákat, zavarodottságot.

Sokan, főként az ülő munkát végzők, panaszkodnak elnehezült, vagy megdagadt alsó végtagokra. A hernyógomba ellazítja az erek simaizmait, javítja a vérkeringést, hozzájárul az erek ritmikus mozgásához, ezáltal megszünteti az alsó végtagok fáradtság érzését.

Kínában ezt a gombát afrodiziákumként is alkalmazzák, amit főként energizáló hatásának köszönhet. Erre jutott a bangkoki Mahidol egyetem felmérése, a kutatók több klinikai vizsgálat alapján megállapították, hogy megemeli a teljes spermaszámot, a mozgó spermiumok arányát és a szérum tesztoszteron szintjét – a hernyógomba libidójavító tulajdonságaival részletesen foglalkozik a Pharmacognosy Review.

Hölgyek esetében is hatékonynak bizonyulhat. Huzamosabb ideig történő használata növeli a termékenységet, valamint késlelteti a menopauza megjelenését.

Antioxidánsai és vitaminjai erősítik az immunrendszert, a hernyógombával nagyobb eséllyel előzhetjük meg a szezonális megbetegedéseket. Ide tartozik az influenza, a nátha, a megfázás, és egyes allergiák.

Japánban és Kínában végzett kutatások szerint a hernyógomba remekül bevethető vérszegénység, tuberkolózis, magas vérnyomás, de még lepra esetén is.

A hernyógomba energizáló hatásai

Ahogyan már szóba került, a hernyógomba az egyik legerősebb energizáló. Nyugodtan nevezhetjük a természet „Red Bulljának”. Nemcsak fizikai erőnlétünkre, ellenálló-képességünkre van jó hatással, de szellemileg is felfrissít, rendszeres fogyasztása lassítja a korral járó degeneratív betegségek kialakulását, mérsékli azok kellemetlen következményeit. Élsportolóknak, rendszeres konditerem látogatók számára legalább annyi hasznot hoz, mint a vizsgák előtt álló diákoknak. Hatása szinte azonnali, bár mint minden szuperélelmiszer, akkor a leghatékonyabb, ha beiktatjuk az étrendünkbe.
Hosszabb távon ugyanilyen eredményes, a
Kaliforniai Egyetem kutatása szerint, a 12 héten át adott, napi 3X4333 mg hernyógomba-kivonat hatására a felmérésben részt vett 50-75 éves alanyok fizikai állóképessége, és általános egészségi állapota is jelentősen javult – írja a Journal of alternative and complementary medicine szaklap.

A sejtek egyik legfontosabb energiaforrása az ATP (adenozin-trifoszfát). A hernyógomba fokozza ezek termelődését, ami azért fontos, mert a sejtek ezt a molekulát elraktározzák, és a belőle nyert energiát oda továbbítják, ahol szükség van rá, például az izomzatba – derül ki a Healthline összeállításából, amiben a hernyógomba hatásaival foglalkoznak. A gombának köszönhető plusz ATP termelődésének köszönhetjük a kirobbanó formánkat, valamint annak, hogy megnöveli a szervezet oxigénellátását. Edzés vagy fokozott terhelés alatt sem szenvedünk majd légszomjtól, ha rendszeresen fogyasztjuk. Segítségével megemelhetjük edzésadagunkat, és garantált, hogy a kiadós mozgás után sem érezzük majd magunkat fáradtnak! Igazi ajándék ez nemcsak a rendszeresen, hanem ugyanígy az alkalmi sportolóknak. A hernyógombával mindenkinél gyors teljesítménynövekedés érhető el.

Ha nem kedveljük az ízét, étrend-kiegészítő formájában, kapszulázva vagy porként is beszerezhetjük. Utóbbi esetben bátran belekeverhetjük kedvenc turmixunkba.

Rendszeresen, de óvatosan

Bátran fogyaszthatjuk, hiszen a kínai hernyógomba mellékhatásai rendkívül korlátozottak. Az ajánlott mennyiség – fizikai vagy szellemi megerőltetéstől függően – napi 1000-4000 mg. Ritkán előfordulhat, hogy enyhén szédülünk tőle, esetleg fejfájást, rossz közérzetet tapasztalhatunk. Amennyiben ezek a tünetek jelentkeznek, vigyük le a napi adagot, majd csak lassan, fokozatosan emeljük. A hernyógomba hatása így is, rövid időn belül jelentkezik majd.

Források:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4791983

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20804368

https://www.healthline.com/health/cordyceps-exercise-performance

http://www.nutritionaloutlook.com/herbs-botanicals/ingredients-sexual-health

https://examine.com/supplements/cordyceps
https://www.vitalitas-magazin.hu/fuveszkert/hernyogomba