A fitnesz és a vegán étrend összeegyeztethetetlen? Dehogy!

fitnesz és vegán étrend

Közeledik a strandszezon, és az alakod még mindig tökéletesítésre szorul? A bomba forma elérésében segít a fitnesz, azonban nem mindegy, hogy az izzasztó edzések mellett milyen étrendet követsz. Főként akkor, ha az egészséges életmód jegyében kerülöd a húst, netán vegán vagy.

Ha fogyásról és izmosodásról van szó, sokszor hallani, hogy a siker titka a jó edzésterv, azonban megfelelő táplálkozás nélkül mindez csak vágyálom marad. Ha szeretnéd elűzni az éhséget, és az izomnövelést is szem előtt tartod, fontos, hogy elegendő fehérjét fogyassz. Sokféle fitnesz recept létezik, ami segít céljaid elérésében, és a vegán diéta követőjeként is csodás lehet az izomzatod.

Hús nélkül is növeszthetsz izmokat

Oszlassunk el egy félreértést! Nem csak a húsfélék, a tejtermékek és az azokban rejlő fehérjék biztosítják azt az erőt és energiát, ami az izomerőhöz szükséges. Számos világhírű testépítő és sportoló él húsmentes étrenden (például Lewis Hamilton Forma 1-es versenyző, vagy Venus Williams teniszező), ők éppen a táplálkozásuknak köszönhetően értek el komoly sikereket. Vegán fitnesz modell is szép számmal akad, tehát a növényi étrend mellett is lehet izmot építeni. Fitnesz rajongóként sem kell tehát az elégtelen fehérjebeviteltől tartanod, ha nem szereted a húst, amennyiben a megfelelő szuperélelmiszereket fogyasztod, az izmaid növekedése és fennmaradása is garantált.

Tudtad, hogy vannak olyan élelmiszerek, amelyek nemcsak egészségtelenek, de a sportteljesítményt is visszavetik? Igen, az állati eredetű táplálékokról van szó. Hogy miért? Colin T. Campbell The China Study című könyvében azt fejtegeti, hogy az állatifehérje-fogyasztás számos betegség kialakulását elősegíti. Az állati fehérjék ugyanis nem tartalmazzák azokat a fitonutrienseket (rostokat, vitaminokat, fontos ásványi anyagokat, enzimeket és bélbaktériumokat), melyek a hatékony emésztéshez nélkülözhetetlenek. A tehéntej például egészségkárosító antibiotikumokat, illetve hormonokat rejt magában, amiket a tejelő tehenek kaptak, másrészt kazeint, ami a tehéntej fehérjetartalmának 87%-át teszi ki, és a rák bármely stádiumát képes előmozdítani. Az állati fehérjék a növényi fehérjékkel szemben jelentősen lelassítják az emésztést, enerválttá és fáradttá tesznek, és csökkentik a fitneszedzés hatékonyságát. Az energialöketet adó proteinek ezért nem húsfélékből és tejtermékekből, hanem a növényekből származnak. A vegán sportolók gyakran hangoztatják, hogy az ízletes növényi fehérjéknek köszönhetően megnőtt az energiájuk, versenyhelyzetben pedig kiemelkedően tudtak teljesíteni.

Teljesítménynövelő ételek

Sokan meglepődtek, amikor kiderült, hogy az élsportolók étrendje korántsem olyan egészséges, sőt, hátráltatja a teljesítményt. A táplálkozástudományi szakemberek rájöttek, hogy az étkezési szokások megváltoztatásával jelentősen növelhető a teherbírás és az állóképesség, ezért alaposan megreformálták a sporttáplálkozást. Míg korábban javarészt a hús, fehér rizs, és a gyorsan felszívódó szénhidrátok tették ki a sportolók étrendjét, addig manapság a növényi fehérjék, a szuperélelmiszerek, az antioxidánsokban és flavonoidokban gazdag növények alkotják. Az új ételeknek köszönhetően megnőtt a teljesítményük, vitalitásuk, ráadásul az étrend mentálisan is pozitívan hatott rájuk. A megreformált sporttáplálkozás kifejezetten szorgalmazza növényi fehérjék fogyasztását, és az olyan reggelire fogyasztható, lassan felszívódó szénhidrátokét is, mint a zabkása, köleskása, sütőtök-, gesztenye- és répapüré.

A sportolóknak edzés előtt májtisztító ananász, vagy grapefruit levet adnak, míg edzés után flavonoidokban és antioxidánsokban gazdag cékla-, illetve paradicsomlevet. A spottáplálkozásba beiktatták a növényi olajokat, a bennük lévő egyszerű zsírsavaknak köszönhetően hozzájárulnak a koleszterinszint csökkentéséhez, megkönnyítik a szív munkáját és gyulladáscsökkentő hatásúak, ami nagy segítség sportsérülések esetén. Mint kiderült, a biztonságos proteinek nem a tejtermékekből, hanem a növényekből származnak. Például szójából, kendermagból, kölesből, chiamagból, kölesből és a borsóból, de remek fehérjeforrás a quinoa, illetve a mandula, a mogyoró, és a napraforgómag is. Ezekben benne vannak azok a fitonutriensek, amik a húsokban nincsenek, sokkal könnyebb az emésztésük, és azonnali energiát adnak. A magvakból növényi tejet is készíthetünk, aminek nagy előnye, hogy laktóz- és koleszterinmentes, bővelkedik természetes tápanyagokban, könnyen emészthető, továbbá rostokban gazdag.

A Vegán izom plusz csomag kendermagot, quinoát és Spirulina algát tartalmaz, e három szuperélelmiszer együttes kombinációja kiemelkedő növényifehérje-tartalommal gondoskodik arról, hogy a fitnesz edzés során a legjobb formádat hozd, és nyárra azt a test köszönjön vissza a tükörből, amire mindig is vágytál.

Források:

https://hu.wikipedia.org/wiki/Fitnesz_(sport)

Dr. T. Colin Campbell – The China Study

https://www.eletmod-magazin.com/vega-vegan/novenyi-feherjek