Az ashwagandha ereje: nem fogod elhinni, mire képes!

ashwagandha

Az ashwagandha egy hihetetlenül egészséges gyógynövény. Jót tesz a testnek és az elmének, egészségvédő hatásait pedig kutatások is alátámasztották.

Indiában több mint 3000 éve használják a stressz enyhítésére, az energiaszint növelésére, és a koncentráció javítására, de az ashwagandha jótékony tulajdonságai nem merülnek ki ennyiben.

Mi az ashwaganda?

Az ashwagandha (Withania somnifera) az indiai ájurvédikus gyógyászat rendkívül tiszteletben tartott gyógynövénye, a Medhya Rasayanában felsoroltak egyike. Ezeket a gyógyfüveket önmagukban vagy egymással kombinálva is szokták használni. A Withania somnifera őshonos Indiában és Észak-Afrikában, a gyökeréből vagy leveleiből származó kivonatot és ashwagandha port különféle kóros állapotok kezelésére használják. A növény gyökere a ló („ashwa „) illatára emlékeztet, a neve is innen ered. Úgy tartották, hogy aki elfogyasztja, annak egy ló erejét kölcsönzi. A gyökér alakja miatt gyakran emlegetik indiai ginzenként, noha ez az elnevezés téves, semmi köze a ginzenghez. Bogyós termése a cseresznyére hasonlít, ezért téli cseresznyének is szokták nevezni. Mivel nyugtató hatású, és segíti az elalvást, az „álombogyó” nevet szintén ráragasztották.

Milyen hatóanyagok vannak benne?

Biológiailag aktív kémiai alkotóelemei az alkaloidok, növényi szteroidok és szaponinok. Az alkaloid witaszomin étvágy- és anyagcsere-növelő, nyugtató, nagyobb dózisban altatószer. A witanolid fertőtlenítő, gyulladásgátló, daganatellenes tulajdonsággal rendelkezik. A szteroid-glikozidok miatt e gyógynövény oldja a stresszt, és erősíti az immunrendszert. Egyéb hatóanyagai a szomniferin és szkopoletin, előbbi izomnyugtató, utóbbi kiváló görcsoldó. A benne lévő kolin biztosítja az idegrendszer és az izmok egészségségét, és a normális anyagcserét. Egy másik összetevője a rutin. Ez erős antioxidánsként semlegesíti a szervezetet károsító szabad gyököket, amelyek gyengítik az immunrendszert, felelőssé tehetők az érrendszeri betegségek, a bőr öregedése, a rák és különböző gyulladások kialakulásáért. A rutin védelmet nyújt a vírusos és bakteriális fertőzések ellen.

Klasszikus felhasználása

Az ashwagandha gyökere tonizáló, vizelethajtó, zsírégető hatású, afrodiziákum, de használják székrekedés, álmatlanság, reuma, köszvény, fekély, kólika és pattanások ellen. A növény levelei keserűek, láz, illetve fájdalmas duzzanatok esetén ajánlottak, míg a magok parazita ellenesek.
A gyökérkivonat jótékony hatása a GABA utánzó képességének köszönhető. A GABA, más néven vajsav a központi idegrendszer legfontosabb neurotranszmittere, és kulcsfontosságú szerepet játszik az idegsejtek működésének szabályozásában.
Számos tanulmányból az derült ki, hogy az ashwagandha lelassítja, megállítja, illetve visszafordítja az idegsejtek sorvadását, ezért felhasználható Alzheimer-, Parkinson-, Huntington-kór és más neurodegeneratív betegségek kezelésére a betegség bármely szakaszában. Alkalmazható hisztéria és szorongás ellen, javíthatja az agy működését, segíthet leküzdeni a depressziót.
Számos tanulmány kimutatta, hogy az ashwagandha csökkenti a vércukorszintet. Az egyik kémcsőben végzett vizsgálat alátámasztotta, hogy növeli az inzulin szekréciót. Skizofréniában szenvedő betegek négyhetes vizsgálata során a kutatók arra jutottak, hogy a kezeltek átlagos éhomi vércukorszintje 13,5 mg/dl-es csökkenést mutatott, szemben a placebóval kezelt betegek 4,5 mg/dl-ével.

Állatkísérletekben és kémcsövekben végzett vizsgálatok azt mutatták, hogy az ashwagandha elősegíti az apoptózis indukálását, amely a rákos sejtek programozott halála. Fogyasztásával a rákos sejtek kevésbé ellenállóak az apoptózissal szemben.
A Withania somnifera csökkenti a kortizolszintet. A kortizolt „stresszhormonnak” is nevezik, amit a mellékvesék termelnek a stresszre adott válaszként, valamint akkor, ha a vércukorszint túl alacsony. Egy krónikus stresszben szenvedő felnőttekkel végzett vizsgálatban azoknál, akik ashwagandát fogyasztottak, a kortizolszint szignifikánsan csökkent a kontrollcsoporthoz képest. A legnagyobb adagot szedőknél átlagosan 30% -kal. Egy krónikus stresszben szenvedő emberekkel végzett vizsgálatból kiderült, hogy az „álombogyót” szedőknél átlagosan 69% -kal mérséklődött a szorongás és az álmatlanság, szemben a placebo csoport 11% -ával.
Az indiai cseresznye fokozhatja a tesztoszterontermelődést, és növelheti a férfiak termékenységét. Azoknál a férfiaknál, akik ashwagandhát kaptak a stressz miatt, magasabb antioxidáns-szintet, jobb spermaminőséget tapasztaltak, emellett növekedett izomerőt. Azt is kimutatták, hogy a növény növeli az izomtömeget, és csökkenti a testzsírt. Gyulladáscsökkentő hatásai mellett az ashwagandha javíthatja a szív egészségét azáltal, hogy csökkenti a koleszterin- és trigliceridszintet.

Bárki szedheti?

Noha az ashwaganda a legtöbb ember számára biztonságos, egyes emberek nem használhatják. Az autoimmun betegségben szenvedőknek kerülniük kell az ashwagandhát, hacsak az orvos nem engedélyezi. Ide tartoznak azok, akiknél rheumatoid arthritis, lupus, Hashimoto-kór és 1-es típusú cukorbetegség áll fenn. Azoknak, akik pajzsmirigybetegség miatti gyógyszereket kapnak, óvatosnak kell lenniük a szedésekor, mivel potenciálisan növeli a pajzsmirigyhormon szintjét. A Withania somnifera nem ajánlott terhes és szoptató nőknek. Alkalmazása fokozza az altatók és a szorongásgátló gyógyszerek hatását, ezekkel együtt ne alkalmazzuk!

Adagolása

Az ashwagandha ajánlott adagolása az étrend-kiegészítő típusától függ. Az extraktumok hatékonyabbak, mint a nyers ashwagandha gyökér vagy por. Minden esetben kövessük a címkén szereplő utasításokat. Az ashwagandha por szedését este lefekvés előtt 30 perccel ajánljuk, 0.5-1 teáskanálnyi (2-3 g) mennyiséget kell elkeverni 200-300 ml folyadékban.

Források:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3252722/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3459457/

https://www.healthline.com/nutrition/12-proven-ashwagandha-benefits

https://hu.wikipedia.org/wiki/%C3%81lombogy%C3%B3